Creatieve ontwikkeling

Het belangrijkste bij het stimuleren van de creatieve ontwikkeling is dat de kinderen er plezier in hebben. We vinden het niet belangrijk dat het kind iets “moois” maakt, maat dat het met plezier heeft gespeeld. Het gaat niet om het product, maar om het proces.

Dit betekent dat een kind moet kunnen experimenteren. Het moet allerlei materialen kunnen uitproberen. Het kind moet ervaren dat materialen verschillend aanvoelen, dat een soort materiaal voor verschillende dingen kan worden gebruikt, het moet kunnen ruiken, voelen en eventueel proeven. Het kind moet zijn gang kunnen gaan, zonder dat het van buitenaf steeds wordt geremd. Als we een plakwerkje maken en een kind smeert veel lijm erop, dan mag dat. Wel houden we in de gaten dat het niet echt de spuigaten uitloopt; het werkje moet nog wel kunnen drogen of van de tafel af worden gehaald.

Er worden dan ook een paar regels gehanteerd; er wordt niet gegooid met de materialen, de veiligheid van het kind en de andere kinderen moet in de gaten worden gehouden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de fantasie wordt ontwikkeld. Ook als er een “kant en klaar werkje wordt gedaan”( bijvoorbeeld een kabouter in onderdelen), beslist het kind zelf hoe hij het in elkaar zet. Als alles op elkaar wordt geplakt, is dat helemaal niet erg. Belangrijk is dat de leidster openstaat voor de ideeën van de kinderen. De leidster let op het gedrag van een kind/ de kinderen. Als een kind bijvoorbeeld trommelt met de blokken, kan zij bedenken dat het misschien tijd is voor de echte muziekinstrumenten.

Activiteiten

  • Knutselactiviteiten; verven, plakken, kleien, stempelen, kleuren, scheuren, etc.
  • Verkleden
  • Rollenspel; , poppenkast, etc.
  • Muziek maken, zingen, geluiden maken, etc.
  • Dansen

Slide Vraag een rondleiding aan of schrijf je direct in... Contact opnemen Direct inschrijven Rondleiding aanvragen

Slide Vraag een rondleiding aan Contact opnemen Direct inschrijven Rondleiding aanvragen of schrijf je direct in...

Verkeersthema

We zijn bezig geweest met het verkeersthema en hebben zebrapaden gezocht en er kwam