Cognitieve ontwikkeling

Door het kind de gelegenheid te geven om de omgeving te verkennen en met allerlei materialen en speelgoed ervaring op te doen, wordt de verstandelijke ontwikkeling gestimuleerd. Door steeds weer te ervaren leert een baby dat een ouder of leidster na “verdwijnen” weer terugkomt en een verstopt voorwerp weer verschijnt.

Een baby leert door te spelen doel – middel en oorzaak – gevolg. Bijvoorbeeld een speeltje pakken (doel) door kussen opzij te schuiven (middel). Of knopje drukken (oorzaak), geluidje horen (gevolg). Dit zijn belangrijke stappen in de verstandelijke ontwikkeling. De rol van de leidster is hierin belangrijk. Zij moet verschillende materialen kunnen aanbieden waardoor het kind wordt gestimuleerd. Het kind moet ook de omgeving kunnen ontdekken, dingen kunnen uitproberen, kastjes kunnen openen en kijken wat erin zit, etc. zonder te worden afgeremd. De ruimte dient dus veilig te zijn, zodat dit mogelijk is.

Spelenderwijs wordt ook de verstandelijke ontwikkeling gestimuleerd. Verkennen, uitproberen, geschikt en verschillend materiaal is belangrijk, zodat kinderen vormen, kleuren, sorteren, tellen, begrippen zoals groot/ klein, dik/ dun kunnen worden geleerd.

Activiteiten

  • Puzzelen
  • Bouwen met blokken, duplo, noppers, etc.
  • Spelen met activity-centre
  • Oorzaak – gevolg spelletjes (opdraaibeestjes, muziekdoosjes, etc.)
  • Verstoppertje

Privacy instellingen

Diedel Dumpie neemt uw privacy heel serieus. Wij maken gebruik van Google Analytics en functionele cookies. De cookies van Google Analytics zijn geanonimiseerd en mogen wij plaatsen zonder toestemming. Cookies om content en advertenties te personaliseren en voor het delen van onze content op social media gebruiken we na toestemming. Wilt u de beste website ervaring en op u afgestemde informatie? Klik dan op de button voor akkoord. Meer informatie kunt u lezen in onze privacy policy.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen