Cognitieve ontwikkeling
Door het kind de gelegenheid te geven om de omgeving te verkennen en met allerlei materialen en speelgoed ervaring op te doen, wordt de verstandelijke ontwikkeling gestimuleerd. Door steeds weer te ervaren leert een baby dat een ouder of leidster na “verdwijnen” weer terugkomt en een verstopt voorwerp weer verschijnt.
Een baby leert door te spelen doel – middel en oorzaak – gevolg. Bijvoorbeeld een speeltje pakken (doel) door kussen opzij te schuiven (middel). Of knopje drukken (oorzaak), geluidje horen (gevolg). Dit zijn belangrijke stappen in de verstandelijke ontwikkeling. De rol van de leidster is hierin belangrijk. Zij moet verschillende materialen kunnen aanbieden waardoor het kind wordt gestimuleerd. Het kind moet ook de omgeving kunnen ontdekken, dingen kunnen uitproberen, kastjes kunnen openen en kijken wat erin zit, etc. zonder te worden afgeremd. De ruimte dient dus veilig te zijn, zodat dit mogelijk is.
Spelenderwijs wordt ook de verstandelijke ontwikkeling gestimuleerd. Verkennen, uitproberen, geschikt en verschillend materiaal is belangrijk, zodat kinderen vormen, kleuren, sorteren, tellen, begrippen zoals groot/ klein, dik/ dun kunnen worden geleerd.
Activiteiten
- Puzzelen
- Bouwen met blokken, duplo, noppers, etc.
- Spelen met activity-centre
- Oorzaak – gevolg spelletjes (opdraaibeestjes, muziekdoosjes, etc.)
- Verstoppertje
Verkeersthema
We zijn bezig geweest met het verkeersthema en hebben zebrapaden gezocht en er kwam
Ageeth de Haan las voor tijdens de nationale voorleesdagen .
Na eerst heerlijk te hebben ontbeten met alle kindjes kwam schrijfster, theatermaakster en zangeres
We hebben weer genoten van ons jaarlijkse zomerfeest
Voor de kinderen en ouders was er een djembee workshop . Er werd naar